Bożenkowo koło Bydgoszczy J.W. 1123
Leszek Ochmański
2011-09-19 09:58:44 UTC
Witam wszystkich !!

Piszę do Was - a zwłaszcza kieruję pytanie do osób którzy lubią odkrywać
różne tajemnice i obalać lub potwierdzać wszelkiego rodzaju plotki.

Kiedyś napotkałem znajomego - zresztą maszynistę, który w skrócie opowiedział,
swój krótkotrwały pobyt w Jednostce Wojskowej nieopodal Maksymilianowa -
podejrzewam że chodzi o Bożenkowo.

Tak w skrócie - Bożenkowo była 24 Okręgowa Składnica
Paliwowa-MPiS-JW2488-obecny JW1123 (Bożenkowo)

Podziemne zbiorniki paliwowe (Benzyna) .Z stacji PKP-Maksymilianowo,przez las
idzie , bocznica kolejowa,do składu Paliwowego,Składnia powstała w 1957
r.przypuszczalnie są tutaj 9 kompania rurociągów dalekosiężnych(do 50 km),oraz
11 kompania rurociągów przeprawowych.Na terenie składnicy była,jest?=Okręgowe
laboratorium MPiS,kontrolowało materiały paliwowe,i smary od Szczecina po
Suwałki,i po Regny za Łodzią.(Radner)

Do czego zmierzam - chodzi o to że ten znajomy opowiadał o zakonserwowanych
parowozach w jakiejś hali, twierdzi iż widział tam Ty2 i Ty42 i że niby
słyszał o Ty246. Nie używane
Parowozy te niby stanowiły rezerwę - tzw zapas nienaruszalny - w razie "W".
Gdyby nastąpiły problemy z paliwem itp.
Ponoć w Polsce było jeszcze kilka tego typu jednostek - ale nie wiem gdzie -
nie potrafił przypomnieć sobie nazwy tych miejscowości.

Ile w tym prawdy - nie mam zielonego pojęcia, jednak temat bardzo mnie
zaciekawił i postanowiłem troszkę nagłośnić sprawę.
Może ktoś coś słyszał kiedyś lub nawet widział ?
dziękuję za wszelkie informacje i pozdrawiam.

lechu
Hubert Ociepko
2011-09-19 11:14:12 UTC
Ile w tym prawdy - nie mam zielonego poj=EAcia, jednak temat bardzo mn=
ie
zaciekawi=B3 i postanowi=B3em troszk=EA nag=B3o=B6ni=E6 spraw=EA.
Mo=BFe kto=B6 co=B6 s=B3ysza=B3 kiedy=B6 lub nawet widzia=B3 ?
dzi=EAkuj=EA za wszelkie informacje i pozdrawiam.
O konkretnej lokalizacji nie s=B3ysza=B3em, cho=E6 z tego, co do mnie =

dochodzi=B3o, ponoc taki sk=B3ad parowoz=F3w rezerwowych na wypadek "W" =
by=B3 =

gdzie=B6 w okolicy Bydgoszczy, co by si=EA zgadza=B3o. Ale tu mowa o pog=
=B3oskach =

z lat 80. XX wieku:)

H0
p***@gmail.com
2016-02-12 07:34:21 UTC
Byłem tam w wojsku w latach 90 tych. Na stanie jednostki była lokomotywa spalinowa, nieduża typu nie znam. Ale był też hangar o którym mówiło się parowozownia
a***@gmail.com
2016-02-12 21:45:27 UTC
Parodia, Amerykanie chowają w hangarach UFO a Polacy parowozy.
d***@gmail.com
2018-02-28 11:15:27 UTC
Byłem tam .sluzylem w latach 1999/2000 i nic takiego tam nie ma jak parowozy
w***@gmail.com
2019-06-04 21:28:35 UTC
Byłem tam jako ostatni rocznik 2000/2001 i pierwsze słyszę o parowozach. Był tylko 1 czy 2 jakieś małe dizle.
czajnik grupowy
2019-06-05 18:29:16 UTC
W Szwecji także trzymano parowozy na wypadek W, do końca lat 70 przeprowadzano ćwiczenia, nie pamiętam szczegółów, ale był jakiś ustalony limit czasu jak długo może zająć uruchamianie zakonserwowanego pojazdu.

Miłośnicy wydobywali te parowozy jeszcze w 2008 roku.

Dlaczego parowozy? Brak spalinowych lokomotyw liniowych a parowozy nawet drewnem można opalać (co było częste w trakcie II Wojny Światowej.