Marsz pt. Pożegnanie Słowianki podczas odjazdu
Mariusz W.
2020-07-11 15:02:47 UTC
Dobry dzień!

Chciałbym się dowiedzieć więcej nt. radzieckiego zwyczaju polegającego na odtworzeniu marsza pt. "Pożegnanie Słowianki" przy odjeździe pociągów.

Z tego co wyczytałem, dawniej wszystkie dalekobieżne pociągi do Moskwy ruszały ze stacji początkowych w Związku Radzieckim przy tym marszu. Dotyczyło to też niektórych innych pociągów, według przyjętego zwyczaju. Jest jeszcze wersja, że dotyczyło to pociągów do miast-bohaterów.

Ktoś zna więcej szczegółów? Jak to wyglądało w praktyce? Marsz odtwarzano tylko na kilku stacjach początkowych, czy na wszystkich po drodze?

Z czasem co raz bardziej odchodzono od tego zwyczaju. Rosyjskojęzyczna Wikipedia podaje nawet listę pociągów, ale lista ta jest sprzed jakichś 6 lat i bez źródła:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%89%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%BD%D0%BA%D0%B8#%D0%92_%D0%BD%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D1%89%D0%B5%D0%B5_%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D1%8F

Na Dworcu Białoruskim w Moskwie od 2014 jest nawet pomnik "Pożegnanie Słowianki" odnoszący się do tytułowego marszu:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%89%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%BD%D0%BA%D0%B8_(%D0%BF%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA)

Jak to wygląda obecnie? Czy już całkowicie porzucono ten zwyczaj? Jak to wygląda w innych krajach poradzieckich, np. na Białorusi?

Na JuTube znalazłem kilka filmików to pokazujących.

Archangielsk, 2009 rok, każdy pociąg do Moskwy:

Katarzynogród, 2011 rok, pociąg Katarzynogród - Moskwa:

Witebsk na Białorusi, 2011 rok, pociąg Połock - Moskwa:

Symferopol, wówczas Ukraina, 2010 rok:

Jacek Maciejewski
2020-07-11 17:04:02 UTC
Post by Mariusz W.
Chciałbym się dowiedzieć więcej nt. radzieckiego zwyczaju polegającego na odtworzeniu marsza pt. "Pożegnanie Słowianki" przy odjeździe pociągów.
W 2015 jechałem do Irkucka a potem z powrotem z Władywostoku
transsybirką. Nigdzie nie grali Słowianki :)
--
Jacek
I hate haters.