tramy w Bordeaux
Rafał
2004-06-19 11:11:50 UTC
wiem, że sa tutaj grupowicze mieszkający w Bordeaux
wiec do nich mam pytanie odnośnie tramów
Nigdy mnie to nie interesowało, bo wg. mnie to już
nie kolej ale tamtejsze jakoś mnie zainteresowały ...

w tej dziedzinie jestem kompletnym laikiem, wiec nie śmiejcie
się ze mnie, ale jak to możliwe, żeby to cudo jechało bez trakcji ???
tu fotka:
dodam, ze ten sam tramwaj dojeżdża do dworca a tam trakcja juz jest :)

Rafał
<<WojTeK>>
2004-06-19 11:48:37 UTC
jak to mo¿liwe, ¿eby to cudo jecha³o bez trakcji ???
Pomiêdzy torami jest tzw. trzecia szyna czy jak to siê tam nazywa ;-)
Tam p³ynie pr±d, który zasila ten tramwaj.
--
Witulski Wojciech
gg: 7517393
nikomu nie potrzebne rozk³ady...
Rafał
2004-06-19 12:48:03 UTC
Post by Rafał
jak to możliwe, żeby to cudo jechało bez trakcji ???
Pomiędzy torami jest tzw. trzecia szyna czy jak to się tam nazywa ;-)
Tam płynie prąd, który zasila ten tramwaj.
a jakie napięcie ?

Rafał
McZapkie
2004-06-19 13:38:16 UTC
"<<WojTeK>>" popelnil byl nastepujacy tekst:
: U?ytkownik Rafa? <***@voila.fr> w wiadomo?ci do grup dyskusyjnych
: napisa?:***@gazeta.pl...

: > jak to mo?liwe, ?eby to cudo jecha?o bez trakcji ???

: Pomi?dzy torami jest tzw. trzecia szyna czy jak to si? tam nazywa ;-)
: Tam p?ynie pr?d, kt?ry zasila ten tramwaj.

Bardzo watpie :)
Raczej mechanicznie sie sprzega. Albo silnik liniowy.
Albo linowy albo liniowy :)

Mc
m***@poczta.onet.pl
2004-06-19 18:48:13 UTC
Post by McZapkie
[...]
e-e, watpliwosci masz zle ;-) tam jest faktycznie 3 szyna, jak w metrze. jest
to dosyc nowatorskie rozwiazanie, Bordeaux sie na to zdecydowalo, bo chcieli
czesc trakcji w starowce ponoc zlikwidowac.

pozdro,

:: mcmaxim of the dark hell ::
:: mcmaxim@//nospam//boo.pl ::
McZapkie
2004-06-19 19:30:51 UTC
: e-e, watpliwosci masz zle ;-) tam jest faktycznie 3 szyna, jak w metrze. jest
: to dosyc nowatorskie rozwiazanie, Bordeaux sie na to zdecydowalo, bo chcieli
: czesc trakcji w starowce ponoc zlikwidowac.

No likwidacje trakcji to rozumiem. Zawsze uwazalem ze
druty szpeca i miasto, i krajobraz.
Ale mi nie pasowalo to napiecie trakcyjne na bruku :)
Ale skoro, jak piszecie, jest sekcjami wlaczane to czemu nie
(pod warunkiem ze nie bedzie duzych kaluz :)

Mc
Tomasz Gie¿yñski
2004-06-19 19:50:44 UTC
Post by McZapkie
[...]
Nie likwidacje, tylko to jest nowa siec. Po prostu zalozyli, ze w centrum ma
nie byc drutow. Poza srodmiesciem siec trakcyjna sie pojawia. Podobnie jest
z nowa linia trolejbusowa w Rzymie, gdzie czesc trasy przegubowe Solarisy
przejezdzac beda na silniku spalinowym.

tg
Krzysztof Olszak
2004-06-20 00:31:30 UTC
Post by Tomasz Gie¿yñski
[...]
Podobnie ma byc z tramwajami w Nicei na Lazurowym Wybrzezu, za kilka lat
jak zostanie zbudowana pierwsza linia. A sam pomysl jest stary jak swiat
- pod koniec XIX wieku, w samym centrum Karlsruhe tramwaje tez kursowaly
bez sieci gornej - do zasilania stosowano na tym odcinku akumulatory.

Krzysztof

poha.inc
2004-06-19 12:32:15 UTC
Post by Rafał
[...]
http://www.eu07.pl/~sybic/tgv/tmp/2004-06-10_12-04-16.jpg
dodam, ze ten sam tramwaj dojeżdża do dworca a tam trakcja juz jest :)
Sa zdjecia na TWB i tam bylo to dyskutowane ;)
--
Bo to zły znak - dowodzi, że ludziom się EWIDENTNIE nudzi, skoro robią takie
rzeczy. A skoro im się nudzi - mogą zacząć rabować i gwałcić.
(c) Casper at pl.regionalne.wroclaw o flash mobach
kuks
2004-06-19 14:08:26 UTC
Jest tam trzecia szyna pradowa (widoczna na zdjeciu), podzielona na
izolowane sekcje. Prad wlaczany jest w sekcjach przez znajdujacy sie
bezposrednio nad nimi pociag. Tu nie chodzi o nude, ale o wysublimowane
poczucie estetyki, a cala rzecz wyglada na majstersztyk. Niewiadomo zreszta,
czy jest to juz w pelni sprawne (byly problemy).
Jd.
2004-06-19 15:43:18 UTC
Post by kuks
Jest tam trzecia szyna pradowa (widoczna na zdjeciu), podzielona na
izolowane sekcje. Prad wlaczany jest w sekcjach przez znajdujacy sie
bezposrednio nad nimi pociag.
Ciekawe czy zawsze siê udaje wy³±czyæ pr±d w sekcji za tramem...

BTW rozwi±zania z elektrycznymi tramami bez górnej sieci stosowano w
Budapeszcie ju¿ 100 lat temu. Szyna pr±dowa by³a dostêpna przez rowek jednej
z szyn "g³ównych". Napiêcie wynosi³o 300V.
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom ***@interia.pl
==========###-###-###-###==============
kuks
2004-06-19 19:12:14 UTC
BTW rozwiązania z elektrycznymi tramami bez górnej sieci stosowano w
Budapeszcie już 100 lat temu. Szyna prądowa była dostępna przez rowek
jednej
z szyn "głównych". Napięcie wynosiło 300V.
Roznica zasadnicza byla, oprocz wlaczania-wylaczania, ze to byl kanal
poduliczny, w ktorym byla szyna pradowa (podobne rozwiazanie bylo takze w
Wiedniu na Ringu i Mariahilfer Stra&szlig;e oraz - bodajze - w Berlinie przy
Bramie Brandenburskiej). Taki kanal mogl byc tez takze umieszczony miedzy
szynami jezdnymi - i tego bylo juz sporo (m.in. Londyn, Waszyngton,
Manhattan).
mcmaxim
2004-06-19 18:53:44 UTC
Post by kuks
Jest tam trzecia szyna pradowa (widoczna na zdjeciu), podzielona na
izolowane sekcje. Prad wlaczany jest w sekcjach przez znajdujacy sie
bezposrednio nad nimi pociag.
no mnie wiecej, a raczej wiecej niz mniej - tak to wyglada :)
Post by kuks
Tu nie chodzi o nude, ale o wysublimowane
poczucie estetyki, a cala rzecz wyglada na majstersztyk. Niewiadomo zreszta,
czy jest to juz w pelni sprawne (byly problemy).
ze wszystkim zawsze na poczatku sa problemy, ale juz w miare dziala :)
od siebie dodam ze tramwaj ma 2 odbieraki: dolny, na 3 szyne, i gorny,
pantograf, ktory podnosi po wjechaniu w strefe trakcji napowietrznej.
a swoja droga, ta 3 szyna to cholernie drogie ustrojstwo, bo sie tym
interesowalem dosyc :-/ co do tej estetyki, to tak sobie, bo tramwaj bez
pantografu, to jak facet bez ... meskosci ;-) ale chcieli sie trakcji ze
starowki pozbyc, no i sie pozbyli :)

:: mcmaxim of the dark hell ::
:: mcmaxim@//nospam//boo.pl ::
kuks
2004-06-19 19:07:57 UTC
Post by mcmaxim
ze wszystkim zawsze na poczatku sa problemy, ale juz w miare dziala :)
To informacja z Bordeaux? Bardzo sie ciesze. Szczescie, ze nie maja tam
snieznych zim.
Post by mcmaxim
tramwaj bez
pantografu, to jak facet bez ... meskosci ;-)
Juz widzimy te stada facetow z podniesionymi odbierakami na ulicach :-)